Services
U kunt bij ons voor een breed scala aan services terecht. Op de welkomstpagina vindt u onze adresgegevens. Wilt u meer weten over ons en onze specialisaties neem gerust contact met ons op!
- Informatie over de dienstverlening van de apotheek
- Zorgvragen
- Recepten
- Kosten en betalingswijze
- Levering en bezorging van geneesmiddelen
- beveiliging van uw gegevens
- norm en richtlijn
- aansprakelijkheid
Informatie over de dienstverlening van de apotheek
Medicatieveiligheid Op deze pagina vindt u informatie over het zorgaanbod van onze apotheek, met de nadruk op de online zorg.
De apotheker draagt zorg voor veilig geneesmiddelgebruik. Om ons werk goed te kunnen doen hebben wij verschillende gegevens nodig. Niet alleen persoonlijke gegevens (bijvoorbeeld geboortedatum en geslacht), maar ook gegevens over medicijnen die u gebruikt en gegevens over uw eventuele ziektebeelden. Dit voorkomt dat er fouten worden gemaakt, bijvoorbeeld bepaalde bijwerkingen of medicijnen die niet tegelijkertijd kunnen worden gebruikt.
Identiteit patiënten
Wij behandelen alleen zorgvragen van patiënten van wie de identiteit voldoende betrouwbaar kan worden vastgesteld. Het is anders voor ons niet mogelijk om de medicatieveiligheid te garanderen. We hebben minimaal de volledige naam en geboortedatum nodig en zonodig het adres. Deze gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld en alleen gebruikt binnen de apotheek. Met deze gegevens kan uw medicatiedossier gevonden worden.
Medicatiedossier
In het medicatiedossier zijn gegevens opgenomen over de patiënt, zoals de naam, adres, geslacht, eventueel bezorgadres. Daarnaast is het actuele en historische gebruik van medicijnen opgenomen en overgevoeligheden voor bepaalde medicijnen. Ook zijn eventuele ziektebeelden opgenomen in het medicatiedossier.
Met al deze gegevens kunnen wij uw medicatieveiligheid bewaken.
Verstrekken medicatiegegevens
De apotheek is verplicht om medicatiegegevens uit uw medicatiedossier te verstrekken aan de patiënt. Als u wilt dat deze gegevens aan u of andere zorgverleners verstrekt worden, dan kunt u contact opnemen met de apotheek. De verstrekking van gegevens vindt plaats met inachtneming van de privacywetgeving.
De medicatiegegevens kunnen alleen aan andere zorgverleners verstrekt worden met uw instemming.
Opvragen aanvullende gegevens door de apotheek
Als er gegronde redenen zijn (bijvoorbeeld ontbrekende medicatiegegevens) zal de apotheek de ontbrekende gegevens opvragen bij u en andere zorgverleners om uw medicatieveiligheid te waarborgen.
Verantwoordelijkheid patiënt
De patiënt blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van (wijzigingen in) persoonlijke gegevens, over het geneesmiddelgebruik en over eventuele ziektebeelden. Als deze gegevens niet correct of onvolledig zijn, dan kan de apotheek haar taak in het kader van medicatieveiligheid niet goed uitvoeren. Geef wijzigingen in uw situatie, dan ook zo snel mogelijk door aan de apotheek.
Zorgvragen
Onze apotheek vindt het belangrijk dat de patiënt goed begeleid wordt. Met vragen kunt u op verschillende manieren bij ons terecht: telefonisch, per e-mail en persoonlijk contact in de apotheek.
Voor achtergrondinformatie over bijvoorbeeld medicijnen, de bijwerkingen, aandoeningen kunt u ook terecht op onze website. In onze apotheek is ook een aparte spreekkamer ingericht voor het bespreken van langere vragen, een uitgebreid medicijnconsult of delicate kwesties.
Beantwoording van electronische vragen:
Via deze website en via de e-mail kunnen ook vragen gesteld worden. De apotheker zal bij onduidelijkheden contact opnemen met de patiënt. Vragen die via de e-mail of website binnenkomen, worden binnen een redelijke termijn behandeld. Mocht u geen antwoord hebben gekregen, neem dan contact met ons op. Er kan iets misgegaan zijn in de verbinding.
Medicijnconsult / inloopspreekuur
Voor een persoonlijk medicijnconsult bent u welkom in onze apotheek. Wij hebben hiervoor een aparte spreekkamer om uw privacy volledig te kunnen garanderen. Dit gebeurt bij voorkeur op afspraak met de apotheker. Deze is als regel dagelijks in de apotheek aanwezig.
Recepten
Geldig recept
Dit is een recept uitgeschreven en ondertekend door een arts of een herhalingsrecept verstrekt door een apotheek. Het (herhaal)recept mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Bij vragen over een recept nemen wij contact op met de voorschrijvend arts.
Aanleveren recept
Geneesmiddelen die alleen verkrijgbaar zijn op recept, worden verstrekt nadat het recept bij de apotheek is binnengekomen (van u of uw arts). Na ontvangst en controle van het recept kunt u de medicijnen ophalen of bezorgen wij de medicijnen. Recepten per fax of gescande recepten per e-mail zijn geen officiële recepten. Het origineel moet altijd worden gebracht of opgestuurd. Wanneer u een recept scant en mailt of faxt scheelt dit wel in de doorlooptijd, omdat wij de bestelling alvast kunnen voorbereiden. Veel lokale artsen faxen recepten en sturen het origineel (later) op.
Onbekende patienten
Aangezien onze apotheek de medicatieveiligheid moet bewaken zullen onbekende patiënten:
– gevraagd worden om aanvullende informatie óf
– zullen worden doorverwezen naar een apotheek bij hen in de buurt.
Risico vervalste recepten
Recepten van onbekende zorgverleners en/of recepten die online worden aangeboden kunnen makkelijker vervalst worden en vormen een risico voor de medicatieveiligheid.
Indien een recept wordt aangeboden van een onbekende zorgverlener, zorgt de apotheek voor verificatie van de handtekening van de arts. Zonodig neemt de apotheek contact op met de zorgverlener.
Spoedeisende recepten
Voor medicijnen waarover u direct moet beschikken, kunt u het beste onze apotheek bezoeken. Buiten onze openingstijden is in het dienstrooster aangegeven bij welke dienstdoende apotheek u terecht kunt bij u in de buurt, zie ‘Avond- /weekenddienst’.
Buitenlandse recepten
Deze apotheek handelt geen buitenlandse recepten af via de website. Als u zich in Nederland bevindt, dan raden wij u aan om eerst naar een Nederlandse arts te gaan en dan bij ons langs te komen.
Recepten volgens de richtlijn van de KNMG
Recepten voortgekomen uit een online arts-patiënt consult worden door de apotheek alleen in behandeling genomen als de arts werkt volgens de richtlijn ‘Online arts-patiënt contact’ van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Geneeskunst (KNMG).
Kosten en betalingswijze
Kosten online zorg- en dienstverlening
Onze apotheek brengt geen extra kosten in rekening voor online zorg- en dienstverlening.
Betalingswijze
De betalingswijze wijkt niet af van de reguliere apotheeksituatie.
Levering en bezorging van geneesmiddelen
De medicijnen kunnen worden opgehaald door de patiënt of een vertegenwoordiger of dezelfde dag (binnen 3-4h) worden thuisbezorgd. Als u gebruik wilt maken van onze bezorgservice, dan kunt u contact opnemen met onze apotheek. Onze apotheek voldoet aan alle eisen die aan het bezorgen van geneesmiddelen worden gesteld. Spoedeisende medicijnen kunnen direct worden afgehaald bij onze apotheek of bij de dienstdoende apotheek (zie ‘Avond- / weekenddienst’).
Beveiliging van uw gegevens
Vertrouwelijkheid van informatie
Alle gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld en alleen gebruikt binnen de apotheek, met inachtneming van de privacywetgeving.
Beveiliging patiëntgegevens
Elektronische uitwisseling van patiëntgegevens geschiedt via een beveiligde internetverbinding die voldoet aan NEN 7510.
Norm en richtlijn
Onze apotheek werkt volgens de Nederlandse Apotheek Norm (NAN). Binnen de NAN is voor online dienstverlening een speciale richtlijn ontwikkeld: ‘Online farmaceutische zorg- en dienstverlening’ die extra normen stelt aan het online werken voor apotheken. Deze website voldoet aan deze richtlijn.
Op de KNMP-site www.knmp.nl kunt u de NAN en de richtlijn bekijken.
Aansprakelijkheid
Hoewel bij het opstellen van de teksten op deze website uiterste zorgvuldigheid is betracht, is de apotheker en de KNMP niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige onjuistheid in deze teksten.